01 August 2012
5S pmint,
kik,
kumpulan inovatif kreatif
0
comments
Kumpulan Inovatif & Kreatif (KIK)
Kumpulan Inovatif & Kreatif (KIK) adalah merujuk kepada sekumpulan kecil pekerja daripada unit kerja yang sama atau melintasi jabatan, bermesyuarat secara tetap untuk mengenalpasti, memilih, menganalisis masalah yang berkaitan dengan kerja dan mengemukakan cadangan penyelesaian kepada pihak pengurusan untuk pertimbangan dan keputusan pihak pengurusan serta melaksanakan keputusan tersebut setelah dipersetujui.
Objektif utama Konvensyen ini adalah seperti berikut:
i) Memberi penghargaan dan pengiktirafan kepada staf-staf yang terlibat dalam KIK dengan memberi peluang kepada kumpulan-kumpulan KIK membuat persembahan
ii) Membuktikan dan memberi keyakinan kepada Perkhidmatan Awam bahawa
KIK boleh dilaksanakan dalam sektor awam;
iii) Meyakinkan bahawa KIK dapat membantu Pengurusan menyelesaikan masalah berkaitan kerja dan seterusnya membuat penambahbaikan secara berterusan; dan
iv) Mendapatkan maklumbalas mengenai masalah-masalah yang dihadapi dalam melaksanakan KIK dalam sektor awam bagi tujuan untuk mempertingkatkan lagi keberkesanan program KIK.
Dalam proses mengenalpasti projek/masalah, kumpulan KIK adalah dinasihatkan supaya
tidak membincangkan beberapa perkara berikut iaitu:
1) Dasar Jabatan;
2) Perjanjian Kesatuan;
3) Perkara mengenai tindakan tatatertib;
4) Hal-hal peribadi;
5) Gaji dan elaun-elaun;
6) Belanjawan jabatan;
7) Syarat-syarat perkhidmatan;
8) Pembahagian tugas;
9) Dasar kenaikan pangkat dan;
10) Perkara-perkara lain yang tidak ada kaitan dengan masalah kerja.
Sumber : http://www.mod.gov.my
02 July 2012
5S pmint,
audit 5s,
kaizen 5s pmint
0
comments
Persediaan AUDIT Pensijilan Semula QE/5S 2012
Pensijilan Amalan Persekitaran Berkualiti (QE/5S) PMINT akan tamat pada 12 Julai 2012.
Masih ada lebih kurang 2 minggu lagi untuk semua warga kerja membuat persiapan audit
oleh MPC yang dijangkakan pada 11 Julai 2012.
Berikut adalah antara kriteria audit yang perlu diambil perhatian serius oleh semua
Jawatankuasa Kerja dan Zon-Zon :-
1. Dokumentasi (Jawatankuasa Kerja & Zon)
- Jadual Perancangan & Pelaksanaan Aktiviti 5S setiap Jawatankuasa/Zon
(Susun ikut kitaran PDCA)
- KPI 5S Jawatankuasa Kerja dan Zon (Analisis pencapaian KPI masing-masing)
- Rekod pelaksanaan aktiviti yang dirancang contoh; minit mesyuarat, gambar
aktiviti dan lain-lain
- Bukti pelaksanaan Penambahbaikan Berterusan (KAIZEN) ; kertas kerja, laporan,
gambar dan lain-lain
2. Sistem (sama ada sistem IT atau lain-lain sistem yang dilaksanakan secara manual
untuk meningkatkan kecekapan sesuatu proses kerja)
3. Penambahbaikan Berterusan (KAIZEN)
- Setiap zon wajib melaksanakan sekurang-kurangnya 1 KAIZEN Setahun
4. Kreativiti & Inovasi
- Setiap Jawatankuasa Kerja dan Zon perlu mengenalpasti aktiviti yang mengetengahkan unsur kreativiti dan inovasi dalam meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan dan produk kepada pelanggan.
Harap semua kakitangan membuat persiapan.
Masih ada lebih kurang 2 minggu lagi untuk semua warga kerja membuat persiapan audit
oleh MPC yang dijangkakan pada 11 Julai 2012.
Berikut adalah antara kriteria audit yang perlu diambil perhatian serius oleh semua
Jawatankuasa Kerja dan Zon-Zon :-
1. Dokumentasi (Jawatankuasa Kerja & Zon)
- Jadual Perancangan & Pelaksanaan Aktiviti 5S setiap Jawatankuasa/Zon
(Susun ikut kitaran PDCA)
- KPI 5S Jawatankuasa Kerja dan Zon (Analisis pencapaian KPI masing-masing)
- Rekod pelaksanaan aktiviti yang dirancang contoh; minit mesyuarat, gambar
aktiviti dan lain-lain
- Bukti pelaksanaan Penambahbaikan Berterusan (KAIZEN) ; kertas kerja, laporan,
gambar dan lain-lain
2. Sistem (sama ada sistem IT atau lain-lain sistem yang dilaksanakan secara manual
untuk meningkatkan kecekapan sesuatu proses kerja)
3. Penambahbaikan Berterusan (KAIZEN)
- Setiap zon wajib melaksanakan sekurang-kurangnya 1 KAIZEN Setahun
4. Kreativiti & Inovasi
- Setiap Jawatankuasa Kerja dan Zon perlu mengenalpasti aktiviti yang mengetengahkan unsur kreativiti dan inovasi dalam meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan dan produk kepada pelanggan.
Harap semua kakitangan membuat persiapan.
Subscribe to:
Posts (Atom)